Droga ekspresowa S3 – sprawdzamy stan realizacji tej ważnej drogi

Droga ekspresowa S3

S3 biegnie z północno-zachodniej Polski na samo południe kraju i łączy miasta wojewódzkie na trasie Szczecin – Gorzów Wielkopolski – Zielona Góra – Wrocław – Katowice. S3 będzie mieć kontynuację na terenie Republiki Czeskiej w postaci autostrady D11. 

– Droga ekspresowa S3 połączy Świnoujście z granicą polsko-czeską w Lubawce. Trwa realizacja ostatnich odcinków tej trasy. Na Dolnym Śląsku nowa, bezpieczna droga ekspresowa zostanie oddana do ruchu do 2023 r., zaś na Zachodnim Pomorzu – do 2024 r. – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. 

– S3 to kolejne połączenie drogowe prowadzące z północy na południe kraju. Połączy polskie porty w woj. zachodniopomorskim z południem Europy. Realizując S3, domykamy kolejny ciąg dróg szybkiego ruchu w Polsce – powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. 

Bolków – Kamienna Góra Północ  

W ramach inwestycji na odcinku od węzła Bolków do węzła Kamienna Góra Północ zostanie wybudowana dwujezdniowa droga ekspresowa S3 o długości ok. 16,1 km. Każda jezdnia będzie miała po dwa pasy ruchu i pas awaryjny. Powstaną również dwa dwunawowe tunele drogowe – tunel TS-26 o długości ok. 2300 m, pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice oraz tunel TS-32 o długości ok. 320 m niedaleko miejscowości Gostków.  

Tunel TS-26 po wybudowaniu będzie najdłuższym poza miejskim tunelem w Polsce drążonym w skale i zostanie wyposażony we wszystkie istotne z punku widzenia bezpieczeństwa systemy. Ponadto na tym odcinku zostanie wybudowanych 15 obiektów inżynierskich, 13 przejść zwierząt oraz 39 przepustów. Zostaną wybudowane również drogi dojazdowe, a istniejąca sieć dróg zostanie odpowiednio przebudowana. 

Po uzyskaniu w dniu 21 sierpnia 2020 r. decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) wykonawca przystąpił do prac w zakresie branży drogowej. W śladzie trasy głównej, w rejonie tunelu TS-32 i portalu południowego TS-26 oraz MOP-u Jaczków, usunięto ponad 120 tys. mhumusu. Trwa profilowanie i zagęszczanie podłoża, przystąpiono do prac związanych z budową wykopów i nasypów. 

W ramach prac przygotowawczych w rejonie tunelu TS-32 i portalu południowego tunelu TS-26 zrealizowano już ponad 86 proc. wycinki drzew i 70 proc. krzewów. Ponadto wykonano ok. 48 proc. planu rozbiórki obiektów kolidujących z inwestycją. 

Aby rozpocząć prace przy budowie obu tuneli, wykonawca odhumusował rejon przyszłych obiektów, przygotowuje zaplecze, na którym gromadzony jest specjalistyczny sprzęt mi.n. wiertnica tunelowa Jumbo Drill. Trwa przygotowanie dróg dojazdowych. Planowany termin zakończenia robót budowlanych to II połowa 2023 r. 

Kamienna Góra Północ – Lubawka (granica państwa) 

Odcinek S3 pomiędzy węzłem Kamienna Góra Północ a granicą państwa w Lubawce będzie drogą dwujezdniową o długości ok. 15,3 km wyposażoną w dwa pasy ruchu w każdą stronę wraz z pasem awaryjnym. Decyzja ZRID umożliwiająca rozpoczęcie robót w terenie została wydana 31 sierpnia br. 

W ramach tego odcinka wybudowane zostaną trzy węzły drogowe – Kamienna Góra Północ, Kamienna Góra Południe i Lubawka. Poza przebudową istniejącego układu drogowego, sieci i infrastruktury towarzyszącej, wykonanych zostanie 17 obiektów inżynierskich w ciągu i nad drogą S3 oraz 13 przepustów dla celów ekologicznych (przejścia dla małych zwierząt i płazów). 

Obecnie wykonywane są roboty związane z odhumusowaniem przyszłego pasa drogowego oraz z zabezpieczeniem gazociągów. Realizowana jest wycinka przy węźle Kamienna Góra Północ i Kamienna Góra Południe oraz w okolicach Lubawki. W początkowej fazie są wykopy i budowa nasypów. Zakończone zostały prace archeologiczne.  

Planowany termin zakończenia robót budowlanych to I połowa 2022 r. 

 

Zespół Prasowy GDDKiA

Biuro Generalnego Dyrektora

Generalnej Dyrekcji

Dróg Krajowych i Autostrad

 

Dodaj komentarz