Budowa drogi ekspresowej S3 Bolków – Kamienna Góra na fotografiach

Mimo przerwy zimowej prace na budowie idą pełną parą. Wykonawca nie poprzestaje tylko na drążeniu tunelu, ale prowadzi także prace w zakresie robót drogowych oraz mostowych.

Realizowane prace

Obecnie realizowane roboty drogowe związane są z usuwaniem warstwy ziemi urodzajnej, wykopami w gruntach nieskalistych i skalistych oraz wykonywaniem i osuszaniem warstw nasypów. Ponadto wykonawca na bieżąco prowadzi utrzymanie wprowadzonych dotychczas tymczasowych organizacji ruchu. 

W zakresie branży mostowej, jeśli warunki atmosferyczne są sprzyjające, prowadzone są roboty na dwóch obiektach inżynierskich, które realizowane są metodą nasuwania, tj. WS31 oraz WS36. W zakresie poszczególnych obiektów inżynierskich, prowadzone są prace związane z deskowaniem i betonowaniem ustroju nośnego oraz wykonaniem pali fundamentowych.  

Tunele

W grudniu 2020 roku rozpoczęło się drążenie dłuższego tunelu drogowego (TS-26), który przechodzi przez pasmo Gór Wałbrzyskich i Kaczawskich. Drążenie rozpoczęto od portalu południowego, zlokalizowanego w obrębie miejscowości Stare Bogaczowice. Do 23 stycznia 2022 roku na portalu południowym wydrążono w nawie wschodniej ok. 1295 metrów kaloty (górna część tunelu), a w nawie zachodniej ok. 1255 metrów. Od marca 2021 roku trwa także drążenie tunelu od strony portalu północnego, gdzie w nawie wschodniej wydrążono ok. 755 metrów kaloty, a w nawie zachodniej ok. 740 metrów. Do zakończenia drążenia kaloty pozostało jeszcze w nawie wschodniej ok. 220 metrów, a w nawie zachodniej ok. 170 metrów. Wykonawca planuje, że cały tunel będzie wydrążony jeszcze w I kw. 2022 roku. 

Po przebiciu tunelu prowadzone będą prace związane z zabezpieczeniem wyrobiska górniczego. Kolejnym etapem będą roboty związane realizacją obudowy ostatecznej.  

Dotychczas wykonawca zrealizował przebicie siedmiu przejść poprzecznych pomiędzy nawami. Ostatnie, ósme przejście zostanie wykonane po finalnym przebiciu obu naw. Ponadto rozpoczęto już drążenie przejazdu awaryjnego o długości 38 m, znajdującego się pomiędzy obiema nawami w środku ich długości.  

Krótszy tunel drogowy (TS-32) realizowany jest metodą górniczą w technologii Cut&Cover, czyli w tzw. otwartym wykopie. Oznacza to, że w pierwszym etapie robót wykonywany został głęboki wykop, aż do poziomu fundamentów tunelu, a następnie wykonywana jest żelbetowa konstrukcja tunelu. Obecnie prowadzone są prace związane ze zbrojeniem i betonowaniem fundamentów na 21 z 27 segmentów (obie nawy jednocześnie). Trwa montaż systemu deskowań do betonowania konstrukcji tunelu oraz zbrojenie i betonowanie ścian na siódmym segmencie (ściana A i C). Na czwartym segmencie jezdni prawej trwa montaż systemu deskowań do betonowania konstrukcji tunelu i zbrojenia kaloty

UE oraz strona internetowa

Inwestycja współfinansowana jest ze środków Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.  

Fot i artykuł : Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad

Dodaj komentarz