Ruszyła budowa drogi S-3

Zakres robót

W ramach inwestycji zostanie wybudowana dwujezdniowa droga ekspresowa S3 o długości ok. 16,1 km, na odcinku od węzła Bolków (bez węzła) do węzła Kamienna Góra Północ (bez węzła). Każda jezdnia będzie miała po dwa pasy ruchu i pas awaryjny. Powstaną również dwa dwunawowe tunele drogowe – tunel TS-26 o długości ok. 2300 m, pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice oraz tunel TS-32 o długości ok. 320 m niedaleko miejscowości Gostków. 

Tunel TS-26 po wybudowaniu będzie najdłuższym poza miejskim tunelem w Polsce realizowanym w skale,

metodą górniczą (NATM) i zostanie wyposażony we wszystkie istotne z punku widzenia bezpieczeństwa systemy.

Ponadto na tym odcinku zostanie wybudowanych 15 obiektów inżynierskich, 13 przejść zwierząt oraz 39 przepustów. GDDKiA 

Zostaną wybudowane również drogi dojazdowe, a istniejąca sieć dróg zostanie odpowiednio przebudowana.

Trasa inwestycji przebiega nowym korytarzem na terenie województwa dolnośląskiego, w powiatach jaworskim, wałbrzyskim i kamiennogórskim. 

Droga skrzyżuje się z istniejącymi drogami publicznymi: 

– z drogą powiatową nr 2787D Sady Górne – Nagórnik,

– z drogą powiatową nr 3466D granica powiatu – Gostków, 

– z drogą powiatową nr 3465D granica powiatu – Sędzisław – Jaczków. 

Roboty przygotowawcze i rozpoczęcie prac budowlanych

26 sierpnia br. przekazaliśmy wykonawcy robót plac budowy, co jednocześnie wiąże się z rozpoczęciem prac przygotowawczych do realizacji zadania. 

Wykonawca rozpoczął przygotowania do budowy dróg technologicznych, finalizuje podpisanie umów z odpowiednimi gestorami na zasilanie w energię elektryczną i zaopatrzenie w wodę oraz wynajęcie terenów pod niezbędne magazyny na masy ziemne, humus i drewno z wycinek. Zaprojektowano zaplecza socjalne, warsztatowe i produkcyjne przy portalach tuneli. Prowadzone są już prace związane z budową polowego węzła betoniarskiego (jednego z trzech przeznaczonych do budowy).

W ramach prac przygotowawczych, wykonawca założył geodezyjną osnowę realizacyjną w celu jej ustabilizowania. Służby geodezyjne rozpoczęły wyznaczanie i utrwalania w terenie granic projektowanego pasa drogowego oraz granice działek wydzielonych pod urządzenia infrastruktury. W ramach zadania powstaną dwa kontenerowe zaplecza mieszkalne dla ok. 150 pracowników.

W najbliższych dniach rozpocznie się rozpoznanie saperskie, a także będą wykonywane prace archeologiczne i przyrodnicze.  W tym samym czasie ruszą roboty rozbiórkowe oraz prace ziemne, rozpocznie się budowa dróg technologicznych zapewniających w pierwszej kolejności dostęp do portali tunelu.  Wykonawca zmobilizował już 108 jednostek sprzętowych. Po przygotowaniu portali, liczba ta powiększy się o ciężki sprzęt przeznaczony do drążenia tuneli. Na potrzeby budowy pracuje obecnie 88 projektantów i 49 osób kadry techniczno-ekonomicznej oraz pięciu laborantów. Liczba ta będzie sukcesywnie zwiększana w miarę otwierania kolejnych frontów robót.

Planowany termin zakończenia robót budowlanych: II połowa 2023 r.

Wartość kontraktu: 1 536 856 988,60 zł

Realizacja drogi ekspresowej S3 pomiędzy Legnicą, a granicą państwa w Lubawce jest współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Wartość całkowita projektu to 3,875 mld zł.

Wykonawcą robót jest konsorcjum firm: PORR z Warszawy (lider), PORR Bau z Wiednia (partner)

Nadzór Inwestorski pełni: Konsorcjum: Drogowa Trasa Średnicowa z Katowic (lider), Inko Consulting z Pszczyny (partner). 

ŹRÓDŁO: GDDKiA i Dziennik Wałbrzych.

Dodaj komentarz